Proč mám bolestivé měsíčky?

Menstruačním cyklem rozumíme období od prvního dne jedné menstruace k prvnímu dni menstruace následující.Během této doby se v reprodukčním systému ženy odehrávají změny,které vedou k uvolnění vajíčka z vaječníku a jeho přesunu do dělohy.
Složitý průběh menstruačního cyklu řídí mozková centra v hypotalamu,která slouží jako jakési menstruační hodiny.

Po skončení menstruace se začíná obnovovat děložní sliznice a pod vlivem hormonů uzrává ve vaječníku nové vajíčko,které přibližně po dvou týdnech (tj.uprostřed cyklu)opustí vaječník.
Vajíčko putuje vejcovodem a během 3 – 4 dnů se dostane do dělohy,která se mezitím pro něj připravila měkkou a kyprou vrstvou slizniční výstelky.

Dysmenorhea = odborný název pro bolestivé měsíčky,jsou způsobeny sníženým prokrvením dělohy těsně před menstruací a stahy děložních svalů 12-24 hodin před příchodem menstruace. Mohou se opakovat každý měsíc.

Co je tedy může způsobit:

• křečovité stahy děložních svalů
  • látky ze skupiny prostaglandinů
  • psychické stavy
  • nadměrná fyzická zátěž
  • onemocnění zvané endometrióza,okrsky nacházející se děložní sliznice jinde než v děloze
  • prodělaná nemoc před krvácením a jiné další možné příčiny
Co pro sebe mohu udělat sama?
  • Úlevová poloha,mám-li tu možnost
  • mírná analgetika
  • teplo na podbřišek
  • teplá koupel
  • relaxační cvičení
  • masáž boků
  • masáž zad a podbřišku
Co dělat, když nic z toho nepomůže?
  • vyloučit možnou organickou příčinu-návštěva gynekologie k vyšetření
  • mírná analgetika
  • teplo na podbřišek
  • teplá koupel